Masten uppe & i skarp drift !!!!

Äntligen är allt klart och mast, rotor och beamar har testats grundligt med resultat som till och med överträffar mina vildaste förhoppningar 🙂

Detta är något jag längtat efter hela mitt liv, och kronan på verket är min fars gamla Mosley Classic 33:a i familjen igen, och nu med mig vid radion, sedan den köptes och kördes av min far Sm3DIJ (SK) år 1974.

Stort tack till Lasse SM3BDZ som gjort detta möjligt !! 🙂

Stort tack som sig bör även till Janne SM0OFV för ovärderlig hjälp och råd !!

Masten är dubbelstagad  på två nivåer för säkerhets skull, trots att det enligt di lärde är en överloppsgärning på samma sätt som den kraftigt överdrivna jordningen av masten. Bild på stagningen finns nederst i denna korta artikel !

Men better safe than sorry som man säger, jag ju högsta ledande punkten i min omgivning
Med sommar hatten på minskar dock impedansen mot jord ytterligare tack vare den kapacitiva ”top loading” den medför…

Mastens överdel med den bekanta kringlan för att med marginal klara 350 grader turning point plus överlappning. Notera hur rotorn av en slum passade perfekt infälld i mastens ”rotorbur” Hurra !!! 🙂

Avslutar dels med denna konstnärliga bild från mastens insida samt en bild på hur det såg ut för bra precis ett år sedan…

Gumman har bidragit med väldigt mycket hjälp, det är faktiskt hon som ensamt byggt 2m beamen !!!

Nu kommer ett gäng mastbilder bara för njutningens skull…

Första qso på beamen ? Det blev ön Aruba utan för Venezuelas kust.
Hördes inte ens på loopen men var 59 på beamen. Hurra ! 🙂

Det blev inte så pjåkigt, nä tvärt om, nu kan man nästan leka ”big gun” ibland hahaha 🙂

Skall du också upp med en mast för första gången ?

Tveka inte, utan hör av dig så skall jag bistå med alla de tips och trix jag lärt genom detta byggprojekt !